söndag 19 januari 2014

AKB48 Kaze wa fuiteiru

Alltså har jag sagt att jag älskar AKB? Alltså verkligen älskar AKB?
Började gråta när jag fick höra att min favorit, Yuko Oshima skulle graduatea. Alltså hon slutar från AKB48. Fick höra det är vår Mayuyu. Datum är inte bestämt men när hon ska sluta så tänker jag se hela konserten, gråta och äta massa godis!

Kan inte förstå hur något som var så obetydligtlös för bara något år sen kan betyda så himla mycket nu. För jag var ett fan av AKB48 INNAN jag var medlem i AKBabes. Det var ju därför jag så animen AKB0048, läste serien AKB49 osv. Men den var inte direkt min absoluta favorit. Och nu så betyder AKB48 en stor sak för mig.
Många känner till AKb pga av alla skandaler och sådan. Eller ja "skandaler"... Jag menar "Åh nej en tjej på, vaddå, 23 år som umgås med en kille som hon kanske dejtar!! OMG!" Nej det är ingen skandal enligt mig, men enligt AKB är det det! men det är inte dörför jag skriver detta inlägg! Det är för att jag vill sprida vidare kärleken. Lyssna bara på den här låten och läs sedan texten under:



Den här låten. Kaze wa fuiteiru, skrevs efter katastrofen i Japan 2011, ni vet Tsunamin och eftereffekterna. Alla pengar som konserter med den här låten och alla singelskivor som såldes, alla pengar gavs till offren/ de som förlorat sina hem/ de som förlorat alla sina ägodelar osv.
Det andra som är så speciellt med den här låten är texten.. Tex: "Även om allt dåligt i världen händer så kommer vinden ändå blåsa" vilket i detta fall tror jag att "vinden" är Japan. och låtens budskap är att OAVSETT vad som händer kommer man klara av det. Man ska alltid sträva framåt och inte ge upp.
En annan sak är att alla ser lika ut. Samma styling, hår och nästan inget som gör att man ser skillnad på medlemmarna. Vilket jag tror var meningen. Antingen ville de lägga ner så lite budget som möjligt på att få dem att se olika ut eller så ville de med ett budskap visa att oavsett vem du är så är alla jämlikar när något hemskt händer.
Jag får såna feels av denna låt att jag nästan gråter bara av att höra den!

Och folk sa att AKB bara är ytliga. Yes. Det håller jag helt med... Eller så inte!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar