tisdag 19 november 2013

Yohio och hans hat mot kpop?

Hej Bloggen!

Idag lyssnade jag för första gången på Yohios radiointervju om kpop. Jag själv är en "kpoppare" eller vad man nu vill säga, och jag undrar starkt vad det är för kpop han har lyssnat på?
I intervjun säger han att de största anledningarna varför han hatar kpop är för att det är amerikaniserat och översexuellt.

Say what?

Jag som nu lyssnat och kollat på kpop i snart 4 år har fått höra en heeeel del olika kpop. Att kpop ska vara för amerikaniserat, kan jag hålla med om till en viss del, men inte till den punkten att det ska vara samma genre. Och översexualiserat? Sydkorea har en grym censur som är svår att komma igenom om man är översexualiserad. Hyunas Bubble pop höll på att inte ta sig igenom censuren pga att de tyckte att dansen var för sexig, och Gains Bloom (som för den delen handlar om en tjejers perspektiv på att förlora oskulden) är den enda som jag kan tänka mig passa in som översexualiserad. MEN - Den låten har en åldergräns på sig i sydkorea, och vill man se den live måste man vara minst 19 år.
En annan del som jag tror Yohio kan ha tänkt på, men att han sa fel, är sexism. För inom kpop FINNS det en hel drös av enbart sexism. Män som ska ha magrutor, alltid ha perfekt hy, perfekt stylat hår, vara typiskt metrosexuellt manliga helt enkelt!
Medans kvinnorna ska för det mesta vara söta, ha långt hår, i videorna så är de många gånger i köket osv osv.
Ett stort undantag för kpop artister är F(x), där vi har en väldigt VÄLDIGT androgyn kvinna som heter Amber, och hon är en av de snyggaste artisterna jag vet om.

Nej Vet du vad Yohio. Jag tror du har lyssnat på så lite kpop att du inte har en aning om vad du snackar om.
Det är precis som om jag skulle uttala mig om jrock eller jpop, där jag bara skrapat på ytan men ändå säga att jag hatar den. Fullt logiskt.... Inte.

Detta var mina tankar! Länkar här nere:
Yohios intervju
Hallyu

Kraaaam <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar